Witamina k2 przeciwwskazania. Czy istnieją przesłanki by nie przyjmować witaminy

Witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że niedobór witamin może powodować znaczne osłabienie i brak energii. Jednak nie tylko. Jakie właściwości ma witamina k2? W jakich produktach spożywczych można ją znaleźć? Jakie skutki przyniesie niedobór witaminy k2?

Właściwości witaminy k 2

Witamina k2 jest niezbędna w wielu procesach, które zachodzą w ludzkim organizmie. Jej głównym zadaniem jest branie odpowiedzialności za prawidłową krzepliwość krwi. Dzięki witaminom z grupy K szybciej goją się rany i u człowieka znacznie zmniejsza się ryzyko krwotoków.

Witamina k2 oprócz tego, że poprawia krzepliwość krwi, ma wpływ również na kości i zęby. Witamina bezpośrednio odpowiada za funkcjonowanie białka syntezowanego, które jest odpowiedzialne za budowę kości. Dodatkowo wraz z czynnikami hormonalnymi reguluje mineralizację kości, czyli ogranicza powstawanie zwapnienia kości.

Ponadto Witamina k2 umożliwia zapobieganie chorobom układu krążenia. W naczyniach krwionośnych odkładają się sole wapienno-fosforanowe, przez co ściany naczyń krwionośnych tracą swoją elastyczność i dochodzi do dysfunkcji układu krążenia. Witamina k zapobiega zwapnieniu naczyń krwionośnych poprzez białko MGP, za którego funkcjonowanie jest odpowiedzialne. Białko wiążąc sole wapienno-fosforanowe, dzięki czemu nie mają one możliwości odkładania się na ścianach naczyń krwionośnych.

Niedobór witaminy k 2 – skutki

Niedobór witaminy k2 może prowadzić do szeregu problemów ze zdrowiem. Przede wszystkim niedostarczenie odpowiedniej ilości witaminy do organizmu może powodować często występujące krwotoki np. z nosa.

Kolejnym skutkiem związanym z niedoborem witaminy k 2 będzie zła mineralizacja kości. Osoby zmagające się ze złym zdrowiem układu kostnego, są narażone na częstsze urazy i złamania kości. Dodatkowo słaba wytrzymałość kości powoduje większą powszechność osteoporozy. Jest to choroba układu szkieletowego, podczas której dochodzi do złego zredukowania masy kości względem np. wieku. W tym wypadku kości również są narażone na częste złamania nawet przy niewielkich urazach. W profilaktyce osteoporozy stosuje się leczenie farmakologiczne, które ma na celu poprawę stanu kości.

Zbyt mała ilość witaminy k2 w organizmie może powodować także proces zwapnienia tętnic. Powstaje ono w wyniku odkładania wapnia wzdłuż ścianek tętnic. Niedrożne tętnice zwiększają ryzyko zachorowania na nadciśnienie, zatory żylne, miażdżycę bądź zawał serca.

Ponadto niewystarczająca ilość witaminy k2 w całym organizmie niekorzystnie wpływa na gojenie się ran. Nawet niewielkie skaleczenie może goić się długo i rana może ponownie co jakiś czas się otwierać.

Wykorzystanie witaminy k 2, czyli w jakich produktach spożywczych występuje?

Za wytwarzanie witaminy k2 w organizmie ludzkim odpowiedzialne są jelita: czcze i kręte. Można ją znaleźć również w niektórych produktach spożywczych. Głównie w tych, które powstały w wyniku fermentacji bakteryjnej, czyli produkty pochodzenia zwierzęcego, głównie mleczne np. jogurty lub kefiry. Dodatkowo witaminę k2 można również znaleźć w mięsach lub jajkach. Niestety zawartość witaminy k w tych produktach jest niewielka. Natomiast bardzo rzadko występuje w produktach pochodzenia roślinnego.

Witamina k2 – przeciwwskazania do stosowania

Do tej pory nie wskazano żadnych przeciwwskazań do stosowania witaminy k2. Jednak czasami może być niewskazana u osób, które przyjmują leki przeciwzakrzepowe. Dostarczanie witaminy do organizmu w takim wypadku powinno zostać skonsultowane z lekarzem. Witamina k2 może powodować, że leki przeciwzakrzepowe przestaną działać lub ich działanie osłabnie.

Ile wynosi dzienne zalecane spożycie witaminy k2?

Aktualnie nie ustalono zalecanego dziennego spożycia witaminy. Co prawda w Ameryce określona została optymalna dawka. Jednak w Europie dzienne spożycie witaminy wyliczane jest na podstawie masy ciała danego człowieka. Według tych norm ustalono, że 1mcg odpowiada 1 kilogramowi ciężaru ciała.

Komu zaleca się stosowanie witaminy k2?

Witaminę k2 przede wszystkim suplementuje się u noworodków, które rodzą się z niskim jej stężeniem we krwi. Jednak nie tylko małe dzieci potrzebują stale dostarczać witaminę k2 do organizmu. Zapotrzebowanie na nią zwiększa się u:

  • Zdrowych osób starszych.
  • Osób, które długotrwale przyjmowały antybiotyki.
  • Osób z chorą wątrobą.
  • Osób cierpiących na systematyczne biegunki.
  • Osób o zachwianej równowadze flory bakteryjnej.
  • Osób cierpiących na przewlekłe zapalenie trzustki.
  • Osób chorych na celiakię.
  • Osób chorych na mukowiscydozę.
  • Osób zmagających się z problemami przewodu pokarmowego.

 

Jaki suplement diety zawierający witaminę k 2 wybrać?

Robiąc rozeznanie na rynku medykamentów, można spotkać wiele różnych suplementów diety, które mają dostarczyć do organizmu witaminy. W przypadku witaminy k2 powinno się pamiętać, że najlepiej jest stosować ją wraz z witaminą D. Dzięki wsparciu witaminy D, k2 wzmacnia dodatkowe swoje działanie.

Poza tym warto zapoznać się z opisem suplementu diety. Niektóre z nich dostarczają więcej niż jedną witaminę, więc trzeba na to uważać, ponieważ nadużywanie jakiejkolwiek witaminy może prowadzić do hiperwitaminozy.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *