Collateral Event of the 57th International Art Exhibition La Biennale di Venezia
Wystawa prac Ryszarda Winiarskiego przywołuje twórczość jednej z najciekawszych osobowości polskiej sztuki drugiej połowy XX wieku. Artysty, inżyniera, malarza, scenografa, pedagoga, prekursora sztuki konceptualnej i czołowego przedstawiciela indeterminizmu.
W swojej pracy dyplomowej z 1966 roku, zatytułowanej „Zdarzenie- Informacja-Obraz” zdefiniował dojrzałą i nowatorską koncepcję dzieła sztuki, opartego o próbę przeniesienia zagadnień matematyki, statystyki, informatyki, czy teorii gier na płótno.


Mistrzowska, intelektualna rozgrywka zapisywana w kwadratowych „Obszarach” budowanych z czarno-białych modułów, pozwoliła artyście na różnicowanie efektów i technik. Tworzył zarówno obiekty reliefowe, kinetyczne, przestrzenne , jak i interaktywne plansze do gry, zaskakując widzów zaproszeniem do współuczestnictwa.
←
Ryszard Winiarski
Próby prezentacji rozkładów statystycznych. Zbiór 232 z wylosowaną linią podziału przebiegającą poziomo. Mutable lot – dice. | 1975


Idea
Przypadek w procesie robienia obrazów podniosłem tak wysoko, bo chciałem uszanować reguły życia.
Ryszard Winiarski
Losowe czynniki
Unikalna metodologia pracy